diumenge, 22 de desembre del 2013

Scratch



L'altre dia vam descobrir l'Scratch, una eina educativa que actualment estant incorporant moltes escoles, en la qual l'alumne practica determinats continguts a partir d'un programa educatiu i tutorial.



Per una definició més tècnica, la Viquipèdia defineix l'Scratch així:

"Scratch és una aplicación informática destinada principalment als nens, mitjançant la qual poden explorar, experimentar i manifestar idees de manera creativa i divertida. També poden treballar amb bases d'animació i programació de l'ordinador amb l'ajuda d'una interfície gràfica senzilla, i gràcies al seu entorn col·laboratiu es poden compartir projectes, scripts i personatges en la web."

Una mica d'història:

Van aperèixer dues concepcions pedagògiques noves: el constructivisme el corrent que afirma que el coneixement de totes les coses és un procés mental de l'individu, que es desenvolupa de manera interna a mesura que l'individu obté la informació i interactua amb el seu entorn.. I el construccionisme és una teoria de l'aprenentatge que destaca la importància de l'acció, és a dir del procedir actiu en el procés d'aprenentatge. A partir d’aquí van aparèixer una sèrie de programes perquè el nen pogués interactuar amb l’ordinador, d’una manera més activa.

El LOGO: va ser un programa creat per un matemàtic als anys 70-80 per un nord-americà (Seymour Papert). Va crear una mena robot, una mena de tortuga en la qual el nen feia una interacció amb el logo, i va aprendre a com donar ordres a la tortuga per poder resoldre els diferents problemes.

Després va aparèixer l’SCRATCH. Parteix del mateix plantejament: plantejar-se reptes. L’Scratch és l’entorn on crearà aquests projectes. És un entorn molt més còmode de treballar que el Logo.
L’objectiu és que els nens augmentin la seva capacitat per resoldre problemes, creadors de joc.
Es treballa amb nens de cicle mitjà: dominen el llenguatge, dominen les seqüències…


Imatge de com es crea un projecte a l'Scratch

Què es treballa? 
  1. Permet treballar amb un repte, objectius i han de planificar com arribar, han de fer la seqüència, han de mirar si funciona, han de fer treball d’estructura.
  2. També treball de creativitat: combinen elements com ells creuen per trobar la solució.
  3. Treball amb companys: aprenentatge entre tots, colaborar amb el company, ajudar-se entre ells, comparar les maneres de fer-ho.

Quines acts es fan? Creació de videojocs, entre d’altres.
Avantatges Scratch: per resoldre un repte no hi ha només una solució, es comparteix amb milers d’usuaris, es poden modificar treballs de gent de tot el món…

A la classe de GITIC, vam estar practicant com crear un projecte, i vam veure que s'ha de tenir molta creativitat, a part de molta pràctica perquè no és un programa gens fàcil. Aquí teniu el meu projecte:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada